מאמר: היתרונות הנסתרים של השתתפות באקסלרטור

היתרונות הנסתרים, אך המעשיים, של השתתפות בתוכנית האצה (אקסלרטור)

וגם מדוע זה בדיוק הזמן לרוץ ולהירשם לתוכנית הקרבה במאיץ הגליל...

תוכניות האצה ידועות למדי כמספקות ליווי, הזדמנויות ליצירת קשרים, חשיפה בפני משקיעים וסיוע בגיוס כספים. יחד עם זאת, עבור יזמים שמתלבטים האם להשתתף במאיץ, כדאי דווקא לשקול את היתרונות הנסתרים, המעשיים, והלא מוערכים שמסוגלים להשפיע באופן משמעותי מאוד על הצמיחה וההצלחה של הסטארטאפים שלהם.

כידוע, השלבים הראשוניים של המיזם הם הקריטיים והרגישים ביותר, בהם מיזמים רבים כושלים ונסגרים. היתרונות הנסתרים של המאיץ באים לידי ביטוי במיוחד בשלבים אלו ומתמודדים עם חלק ניכר מהסיבות הנפוצות לכישלונות המיזמים בשלבים הראשונים (כגון מיקוד וחזון, ניהול תהליך היזמות, חולשות הצוות, התאמת הצעת הערך לשוק ועוד).

הנה על קצה המזלג, מבט על היתרונות המעשיים שמאחורי הקלעים של השתתפות בתוכנית מאיץ:

מרחב בטוח לניסוי ולטעיה - בסביבה המבוקרת של המאיץ ניתן להעלות רעיונות, לבחון אסטרטגיות ומודלים ככל העולה על הדעת ולקבל משוב כמעט מידי, ללא ה'עונש' של השוק. המשוב יהיה לעיתים כנה וישיר, אבל בכך בדיוק היתרון.

עקומת למידה מואצת – הלמידה במאיץ היא יעילה ואפקטיבית במיוחד – אינטנסיבית, חווייתית, רב-ממדית והכי חשוב – רלוונטית ליזם ולמיזם. לא רק שנחשפים לידע מהתעשייה שאינו קל להשגה במקומות אחרים, אלא מפתחים חשיבה וכישורים קריטיים להצלחת המיזם הרבה לאחר תום תקופת המאיץ. מה שבדרך כלל לוקח ללמוד ולהפנים חודשים, אם לא שנים, קורה תוך שבועות ספורים. את חלק מהנושאים קשה מאוד למצוא במקורות אחרים ובתזמון הנדרש.

גישה להזדמנויות נסתרות – בקרב המשתתפים נוצרת דינמיקה וקרבה ייחודיות בשל ההימצאות בסיטואציה עם אתגרים דומים. לעיתים קרובות היזמים משתפים אחד את השני עם מידע והזדמנויות שקשה למצוא בדרכים אחרות. בכלל זה גישה לספקים (ולתנאים מסחריים), ליועצים ואפילו לעובדים בעלי יידע ייחודי שבדרך אחרת היה קשה להיחשף אליהם. טיפ חשוב ליזמים הוא – עשו מאמץ להתחבר יותר למשתתפים האחרים.

חיזוק רגשי ותמיכה מהקבוצה – הקרבה המתוארת בסעיף הקודם מספקת ערך מוסף גבוה מאוד, במיוחד ברמה האישית והרגשית. אי-הודאות, השינויים התכופים, המתח ולעיתים בדידות היזם אינם פשוטים להכלה. שיתוף עם אחרים המצויים בסיטואציה דומה מחזקת מאוד, נותנת עוצמות ורוח גבית שאפשר לקבל רק מיזמים אחרים הנמצאים באותה 'צרה'. תוכנית ההאצה המספקת משוב מתמיד, דדליינים קצרים וחשיפה לביקורת מאפשרת פיתוח חוסן מנטלי ויכולת להתמודד עם האתגרים טוב יותר.

פוקוס ואחריות מוגברים – אם יש מפתח אחד להצלחה ביזמות, אזי הוא מיקוד. פיזור ובזבוז משאבים (במיוחד זמן) הנם בבסיס הסכנות הגדולות להמשך קיומו של המיזם. האופי המובנה של תוכניות ההאצה מאלץ יזמים להתמקד במטרות החשובות יותר ומניע אותם בצורה מובנת על מסלול התקדמות. בדיקת ההתקדמות, הגשת המשימות והדוחות תומכת ביזם לקחת אחריות ובכך מקטינה בצורה משמעותית את הנשירה שלו לאורך התוכנית. בזבוז זמן על מה שאינו תומך ישירות בהתקדמות המיזם מצטמצם למינימום האפשרי.

פיתוח פרספקטיבה חדשה – ליזמים רבים תפיסה מאוד ספציפית, לעיתים מקובעת, בנוגע לרעיון ולמיזם שלהם. תוכניות ההאצה, לא רק מאפשרות, אלא גורמות ליזם לראות את הדברים מנקודות מבט נוספות, המסופקות (אם ירצה ואם לא...) על ידי המשתתפים האחרים, המנטורים, המרצים ואחרים אותם יפגוש בתוכנית. אלו מאפשרות לגלות תובנות חדשות, הזדמנויות חדשות ופתרונות לא צפויים ולעיתים לגלות גם "נקודות עיוורון" מסוכנות. היזם יוצא עם נקודת מבט רחבה וריאלית הרבה יותר.

נראות ומיתוג – בשל שלל הפעילויות הנכללות בתוכנית ההאצה המיזם זוכה לחשיפה בקרב קהל מהתעשייה, שותפים, לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים. אין הרבה דרכים יעילות יותר להשיג חשיפה שכזו שלחלקה נוכחות דיגיטלית לאורך זמן. עצם ההשתתפות במאיץ משפרת את מיתוג המיזם, בעיני גורמים בתעשייה, הנתפס ככזה שעבר טיוב, סינון ושכלול. במילים אחרות – בעל סיכוי הצלחה גבוהים יותר.

מניסיוני האישי כמעביר סדנאות ליזמים בתחומי השיווק והמכירות, אני יכול להעיד כי חוויתי ביתרונות אלו מתממשים במסגרת מאיץ הגליל https://galil-accelerator.org.il/he/ שבימים אלו ממש נסגרת ההרשמה למחזור הקרוב. מידע על סדנאות לאקסלרטורים וחממות ניתן למצוא כאן

דווקא כעת, לאור התקופה המשתנה והתקווה לחזרה לשגרה בצפון, מיזמים מתחומי ה- Industry 4.0 שמעוניינים ברוח גבית רעננה ומשמעותית מוזמנים להירשם לתוכנית הייחודית של מאיץ הגליל ולפנות ישירות למנכ"ל המאיץ – ממי גנוסר במייל - memig@braude.ac.il

מאמר זה נכתב על יד מוטי בלאו ופורסם לראשונה כפוסט של מאיץ הגליל . מוטי עוסק מעל 30 שנה במכירות ובשיווק בינלאומיים בתעשיות הטכנולוגיה והחדשנות ומרצה בארץ ובעולם, בין היתר במסגרת מאיצים טכנולוגיים. מנכ"ל פרוקסי מרקטינג סולושינס בע"מ, חברה העוסקת בהדרכה ובייעוץ בתחומי המכירות והשיווק הבינלאומיים.

Posted in יזמות, מאמר.